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TOYOMU

「21世紀のデジタル・エイジにおいて、エレクトロニック・ミュージックは、ますます多様化し、加速的な広がりを見せている。OPN、ARCA、あるいはハクサン・クロークといった新世代がこの日本でも脚光を浴びるなか、TOYOMUは、喜ばしい衝撃だ。彼が大胆不敵にもカニエ・ウエストの新作のパロディをネットで発表したとき、世界中のリスナーが彼の音楽を面白がり、楽しんだことは記憶に新しいが、このことはTOYOMU作品の茶目っ気あるエレクトロニック・ミュージックの質の高さを証明したと言える。そして、彼の公式デビューEP『ZEKKEI』を聴けば、さらに多くの人が京都で暮らす20代半ばの青年の音楽に惚れ惚れするだろう。TOYOMUはtofubeatsと同じ世代で、彼と同じようにヒップホップに触発されて創作活動をはじめているが、しかしTOYOMUの楽曲からは、いうなればレイ・ハラカミ的な叙情、ないしはコーネリアス的な遊び心とファンタジーさえも感じる。大袈裟に言っているのではない。本当にそのぐらい、『ZEKKEI』は、わくわくする作品なのだ」 ——— 野田努(ele-king)

◼︎プレス・リリース
TOYOMUを紹介するのには、まずここから始めるべきであろう。
「サンプリングの一番おもしろいところを突き詰めることができたけど、率直にいえば悪ふざけの極みだった」という、カニエ・ウェストの新作を妄想で作り上げたことから。

カニエ・ウェストの新作『The Life of Pablo』が日本では聞くことができなかった今年3月、「聴けないんだったらいっそのこと自分で作ってしまおう」と、わずか4日間でカニエ・ウェストの新作を妄想で作り上げ、その作品『印象III : なんとなく、パブロ (Imagining “The Life of Pablo”)』を自身のサイトにアップしたところ、Billboard, BBC Radio, Pitchfork, The Fader FACT 等、一気に海外の有力メディアが飛びつき、その発想の斬新さのみならず作品内容が高く評価された。朝起きたらびっくり、いきなり世界中で騒がれていた、というところだ。

そして彼が次に向かったのは、全曲オリジナルで構成された作品を発売することだった。それが本作である。サンプリングとシンセサイザーの融合のあくなき挑戦をかかげ、サンプリングの元ネタは自ら作ったサウンドと自然音に限定、暑くて有名な京都の夏、「人が作っていない作品を作ろう」とサウンドの冒険に黙々と没頭した。今回新たに活躍したのが、自宅で埃をかぶっていた90年代のシンセサイザーYAMAHA CS1xとカセットテープ。前世紀に活躍したこれらを現代に持ち込むことによって化学反応がおこり、普段あるものの境界性を超えた彼オリジナルのサウンドが生まれたのだった。また、自然音を使ったサンプリングは、「Social Grooming Service」で行った。猿が生息する地元の山にてフィールド・レコーディングを実施、その素材を活かしつつも大胆に加工してサンプリング・ネタにしたこの曲では、まさしく彼が今まで培ってきた卓越したヒップホップ・スキルが堪能できる。

本作はあらかじめ決められた特定のテーマはなく、あくまで無意識の感情に従って制作が進められていった。そして暑い夏が終わろうとした頃、完成間際の作品を眺め、「枠からはみ出るほどカオスでいっぱいの箱庭のよう」と感じたのだった。その無意識の感情は、生まれ育った京都の、都市を囲む山々や川を、古都や近代建築を、路地裏や喧騒を、伝統・現在・未来を駆け巡って、「一見ベクトルの全く違う様々なものが存在するカオスの中で、それぞれが反応してギリギリにアンサンブルとして成立している様を快感として捉えていた」のだ。本作完成後、この夏の旅を振り返った彼は、タイトルを『ZEKKEI』(絶景)と名付けた。

For digital native generation in 21st century, electronic music is getting more popularity. The new generation like OPN, ARCA and Haxan Cloak is coming into the spotlight even in Japan now so the encounter with TOYOMU was a surprising and delightful impact for me, remembering when he boldly put up the imaginary work of Kanye on the internet, a lot of people in the world who listened to his unique songs were really interested and enjoyed. That story shows his playful work had a quality as an superb electric music. Therefore, I believe his official debut EP “ZEKKEI”, which was created by a mid-20s old young man who lives in Kyoto will fascinate more of the people. an EP made by a generation who is grown up with hip hop makes me feel lyrical like my walking on a exotic path in Kyoto and also feel like touching the playful sense and the fantasy of Cornerious.— Tsutomu Noda (ele-king)

In order to introduce TOYOMU, we will have to start with talking about his own version of Kanye West’s new album which was created without hearing the actual record at all. To this he says, ”I was able to pick out the most interesting parts from samples but, to be frank, it turned out to be an unexpected result from fooling around.”

Back in March of 2016, when Japan had no access to Kanye’s new album (The Life of Pablo) TOYOMU thought, “If I can’t listen to it then I’ll just make it myself.” And so a mere four days later he has completed his own imaginary version and named it『印象III : なんとなく、パブロ (Imagining “The Life of Pablo”)』. Soon after uploading it to his own personal website it caught the attention of Billboard, BBC Radio, Pitchfork, The Fader, FACT and other notable international media outlets where he received high reviews on the content and freshness of the track. The morning after, TOYOMU would be shocked to find the world abuzz.

Which brings us to now, his next move – releasing an album with all original tracks. Plowing through his effort to combine synthesizer sounds completely with sample sounds, TOYOMU narrowed it down to original samples, which he created and ones taken from nature. He would then lock himself in the recording studio to “make something no one’s ever made,” throughout the ever so famous sizzling summer months of Kyoto.

This time he decided to use an 90’s YAMAHA CS1x synthesizer and a cassette tape that he had found at his home covered in dust. Bringing these two gems from the past into the present would cause a chemical reaction, giving birth to something utterly profound and original. Also new are sounds of monkeys he recorded for the song, Social Grooming Service from the mountains near his home. The nature sound samples he took were processed to produce a track displaying also his very prominent hip-hop skills that he has been long polishing.

Instead of choosing an album theme prior to making it, he decided to follow his subconscious emotions during its entire production. And as the sweltering summer came to an end, he described his almost complete album as, “”miniature garden full of chaos going off the scale”” The subconscious emotions TOYOMU felt certainly was shaped by the city he was born and raised, the city of Kyoto and by the mountains and rivers surrounding it, the ancient capital and modern architectures, the back alleys and the hustle and bustle while running through the traditional past, present, and future. He describes the feeling as, “Seemingly, where a variety of completely different vectors in the chaos that exists, each reacting, and the appearance of it barely keeping together as an ensemble is perceived as a pleasant sensation.” After finally completing his work, he looked back at his summer journey and chose to name the album, “ZEKKEI” ( as “superb view” in Japanese).